
Люксембургска декларация за обществените поръчки
ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ВАЖНА ЗА АРХИТЕКТИТЕ
ЛЮКСЕМБУРГСКА ДЕКЛАРАЦИЯ ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ
Приета на 15 май 2025 г. на конференция на Архитекти + Инженери: “Партньорство за устойчив дизайн”,
организирана от АСЕ, EFCA, ECEC и OAI – представляващи 1,5 милиона архитекти и консултантски инженери в Европа
През последните години Новият европейски Баухаус (NEB) предизвика по-голямо политическо признание за положителното въздействие, което висококачествената застроена среда оказва върху обществото. Макар че инициативата ни кани колективно да преосмислим пространствата за живеене, тя също така насърчава по-голямо сътрудничество между заинтересованите страни в строителния сектор, като правилно подчертава, че трансдисциплинарният подход е предпоставка за висококачествена заобикаляща ни среда.
Фазата на обществените поръчки е от решаващо значение в жизнения цикъл на строителния проект, тъй като изборът на процедура, нейните характеристики и заданието за проекта оказват голямо влияние върху проектирането и строителните работи, както и върху крайното качество на построеното.
В духа на NEB и докато Европейският съюз предприема модернизация на Директивата за обществените поръчки (PPD), ние, представителните организации на архитектурните и консултантските инженерни професии, призоваваме за следните изменения на PPD:
- Укрепване на вътрешния пазар с всеобхватни правила за обществени поръчки, надхвърлящи най-ниската цена
Съгласно рамката на ЕС за обществените поръчки, на публичните купувачи се предоставя възможност да възлагат обществени поръчки въз основа на принципа на „икономически най-изгодната оферта“ (MEAT) – или най-ниската цена. И все пак в ЕС повече от половината от процедурите за обществени поръчки все още се възлагат единствено въз основа на критерия за най-ниска цена, като се пренебрегват качеството, устойчивостта и дългосрочните рентабилност. Считаме, че вместо просто да се възлагат най-евтината опция, публичните органи трябва да гарантират най-добрата стойност за парите, като вземат предвид факторите за качество, околната среда и социалните фактори, както и разходите за целия жизнен цикъл. Що се отнася до интелектуалните услуги, възлагането на обществена поръчка единствено въз основа на най-ниската цена може да доведе само до лошо качество на дизайна, увеличени дългосрочни разходи или липса на иновации.
Призоваваме ЕС да ревизира Директивата за обществените поръчки (PPD), за да гарантира висококачествени решения с най-добра стойност за парите, като забрани използването на „най-ниска цена“ като единствен критерий за избор за интелектуалните услуги.
- По-добро разпознаване на специфичния характер на интелектуалните услуги
Отличителната природа на услугите по планиране и проектиране, често наричани интелектуални или творчески услуги, се крие в присъщата непредсказуемост на техните резултати. Въпреки че е възможно да се определят нуждите и да се зададат икономически, местни, функционални и други параметри, които оформят проекта, действителното решение се появява чрез самия творчески процес. Тази характеристика коренно разграничава интелектуалните услуги от обществените поръчки за стоки, където качеството и спецификациите на крайния продукт могат да бъдат подробно описани в предварително. Предвид това разграничение, ние считаме, че възлагането на обществени поръчки за интелектуални услуги трябва да се третира различно от стандартните услуги. С ясно определение, специална глава за интелектуалните услуги би позволила проблемите да се решават по различен начин.
Призоваваме ЕС да включи в PPD специална глава за интелектуалните услуги. Този специален режим за интелектуални услуги следва: да наложи критерии за сигурност, базирани на качеството; да включва определение за адекватни прагове за обществени поръчки; да определи правилата за достъп и допустимост, които подкрепят участието на МСП; и да опрости сътрудничеството между професионалистите по време на процедурите.
- Осигуряване на процедури за обществени поръчки, ориентирани към качеството и иновациите
Считаме, че критериите за възлагане на интелектуални услуги трябва да се основават на качеството, включително по отношение на проектантските услуги: технически предимства, комбинация от дизайнерски и конструктивни решения, достъпност, социални, екологични и иновативни характеристики. Директивата за обществените поръчки позволява това, но възлагащите органи не го използват достатъчно, предпочитайки най-ниската цена като единствен критерий. Конкурсите за архитектурни проекти предлагат добър начин за възлагане на обществени поръчки за интелектуални услуги, предлагайки процедури за подбор, базирани на качеството и иновациите, ориентирани към проекта. Регулациите следва да стимулират публичните купувачи да насърчават критериите за качество, както и мерки за повишаване на квалификацията на органите за обществени поръчки.
Призоваваме ЕС да ревизира Директивата за обществените поръчки за да:
– гарантира висококачествени решения за изградената среда, като въведат подбор, основан на качеството задължителен за интелектуалните услуги и насърчава използването на конкурси за проект при възлагане на архитектурни услуги;
– осигури най-добра стойност за публичните средства, като вземе предвид по-широките ограничения на екологичните и социални разходи и забрани изискванията за продължаване на работата по планиране по време на фазата на възлагане на обществени поръчки без заплащане.
- Подобряване на достъпа до обществени поръчки за МСП и новите участници
МСП допринасят значително за икономическия растеж на ЕС, и са двигател на иновациите и допринасят за икономическата устойчивост на ЕС във времена на криза. Тяхното участие в обществените поръчки и достъпът за нови участници са възпрепятствани от твърде много ограничения, като например сложни процедури, различни разпоредби на национално ниво и твърде много други изисквания, като например оборот и минал опит. Считаме, че достъпът до обществени поръчки за МСП и новите участници трябва да се подобри.
Призоваваме ЕС да преразгледа Директивата за обществените поръчки, за да подобри достъпа за МСП и новите участници, като опрости административната сложност и обмисли дали разделянето на договорите на лотове би имало положителен ефект върху МСП. Освен това препоръчваме използването на по-гъвкави технически и финансови критерии (напр. разширяване на тригодишния референтен срок или намаляване на минималния оборот).
Интелектуалните услуги, предоставяни от архитекти и инженери, играят централна роля в планирането и проектирането на нашата застроена среда – от сгради до публични пространства и инфраструктура. Следователно услугите, които те предоставят, са със значителен принос за обществения интерес.
Висококачествената застроена среда може да бъде резултат само от качествени процеси. Осъществяването на целите на Новия европейски Баухаус в строителния сектор изисква висококачествени процедури за обществени поръчки, които позволяват отлични и иновативни решения за застроената среда.
Ето защо силно призоваваме европейските институции законово и практически да осигурят качество, вместо ценова конкуренция, за архитектурни и инженерни услуги, които играят ключова роля в стремежа към отлични устойчиви решения за настоящите обществени предизвикателства в Европа и по света.
Арх. Нина Танчева, член на УС на КАБ